"ZACZAROWANY ŚWIAT BAŚNI" - to scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III opracowany na zajęcia warsztatowe "BAJECZNA GIEŁDA POMYSŁÓW" zorganizowane przez KP-CEN w Bydgoszczy.
Opracowała: mgr Sylwia Brzyska
Zapis w dzienniku: Myśli zawarte w baśniach Andersena – ulubionego pisarza dzieci na całym świecie. Układanie ilustracji do baśni Andersena z puzzli. Odczytywanie fragmentów baśni, ustalenie i zapisywanie ich tytułów. Prawidłowa pisownia tytułów baśni – wielka litera, cudzysłów. Odczytywanie z rozsypanki wyrazowej treści telegramu do pisarza. Pisanie liczb słowami. Porównywanie liczb.
Metody: pogadanka, praca z tekstem, słowna, poglądowa, problemowa, eksponująca.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wyjaśnia pojęcie baśń,
- zna niektóre fakty z życia Andersena,
- zna baśnie Andersena,
- uzupełnia tekst z lukami podanymi wyrazami,
- wypowiada się pełnymi zdaniami na temat baśni,
- rozpoznaje znane baśnie, tworzy do nich ilustracje z puzzli, nadaje im tytuły,
- czyta cicho ze zrozumieniem i głośno fragment baśni,
- pisze tytuły baśni, stosuje zasady dotyczące pisowni tytułów,
- łączy części zdań,
- układa zdania z rozsypanki wyrazowej,
- rozwiązuje krzyżówki,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
- pisze liczby słowami,
- porównuje liczby.
Środki dydaktyczne:
- puzzle – ilustracje do baśni,
- fragmenty baśni,
- rozsypanka wyrazowa,
- karty pracy (krzyżówki, tekst z lukami, uzupełnianki, „rozcięte zdania”),
- tytuły baśni.
Przebieg zajęć:
1.Indywidualne rozwiązanie krzyżówki z hasłem baśń (Karta pracy - polecenie nr 1).
2.
Wyjaśnienie (przypomnienie) przez uczniów pojęcia
baśń.
3.
Uzupełnienie informacji o H. Ch. Andersenie (KP - polecenie 2).
4.
Układanie puzzli - tworzenie ilustracji do wybranych baśni Andersena - praca w grupach (dobór dzieci według figur geometrycznych).
5.
Ciche czytanie ze zrozumieniem fragmentu baśni (każdy uczeń w grupie otrzymuje fragment z innej baśni, tylko jeden pasuje do ułożonej ilustracji).
6.
Zapisanie na kartce tytułu baśni z zastosowaniem zasad pisowni.
7.
Dopasowanie w grupach fragmentu baśni do ułożonej ilustracji.
8.
Prezentacja na tablicy ułożonej ilustracji - przez poszczególne grupy - dopasowanie tytułu, głośne odczytanie fragmentu baśni - sprawdzenie
i ewentualna korekta przez dzieci z innych grup oraz nauczyciela.
9.
Przepisanie tytułów baśni z tablicy - wielka litera i cudzysłów (KP - polecenie 3).
10.
Uzupełnianie tytułów innych baśni Andersena (KP - polecenie 4).
11.
Zachęcenie do przeczytania innych baśni Andersena.
12.
Czego można nauczyć się z baśni Andersena? - łączenie zdań (KP - polecenie 5).
13.
Pisanie liczb słowami - rozwiązywanie krzyżówki, odczytanie haseł (KP - polecenie 6).
14.
Porównywanie liczb (KP - polecenie 7).
15.
Pisanie liczb trzycyfrowych (KP - polecenie 8). Sprawdzenie i ewentualna korekta N-la.
16. Rozsypanka wyrazowa na tablicy. Odczytanie treści telegramu, który nadesłano po śmierci pisarza. Przepisanie (KP - polecenie 9).
„Ty żyjesz, chociaż martwe masz powieki bo w sercach dzieci, trwać będziesz na wieki.”
|
17. Podsumowanie i ewaluacja zajęć
- Co się podobało?
- Co sprawiało trudności?
- Co było łatwe?
- Co trzeba zmienić?